مشکلات رایج در روابط زناشویی

مشکلات رایج در روابط زناشویی

همانطور که می دانیم برخی از زندگی های مشترک به علت نارضایتی از روابط زناشویی منجر به جدایی می شوند.برای مثال آقایی اظهار داشته بعد از 28 سال زندگی مشترک، همسرش به دلیل اینکه از رابطه زناشویی راضی نیست .درخواست جدایی دارد.او می گوید در طول این 28 سال هر زمان که از همسرش درخواست هم بستر شدن داشته این درخواست به او تحمیل شده است. حال همسر بعد از گذشت 28 سال مایل به داشتن رابطه زناشویی و ادامه زندگیمشترک نیست ودرخواست طلاق دارد. در صورت وجود مشکلدر روابط زناشویی و منجر شدن آن به طلاق و احساس سردی خانم ها در رابطه زناشویی ، آیا این مشکل قابل حل است؟

این موضوع می تواند زمینه های متعدد داشته باشد.گاهی به علت اینکه یکی از طرفین رابطه رفتار جنسی مناسب را بلد نیست، در نتیجه نمی تواند همسر خود را به سطح رضایتمندی کافی از رابطه جنسی برساند و باعث می شود طرف مقابل تمایلی به دفعات بعدی رابطه زناشویی نداشته باشد.در این موارد می توان با آموزش رفتار جنسی مناسب ،مشکل را حل کرد.

گاهی اوقات ممکن است یک فرد به علت رعایت نکردن بهداشت مسبب بروز این مشکل شده باشد.برای مثال مسواک نزدن، استحمام نکردن و رعایت نکردن بهداشت فردی سبب می شود در فرد مقابل دافعه ای ایجاد شود.حتما" باید در حد طبیعی و نرمال بهداشت فردی رعایت شود. اما به صورت وسواس گونه به این موضوع ننگریم و نگوییم باید حتما" قبل از برقراری رابطه زناشویی استحمام و اصلاح انجام شود.برای مثال فرد صبح قبل از بیرون رفتن از منزل استحمام کرده و در طول روز پاکیزه است.بهداشت فردی را رعایت کنیم تا همسرش کشش و رغبت جنسی داشته باشد.

گاهی اوقات به دلیل نداشتن شناخت نسبت به شیوه هایی که همسر ارضاء می شود، رابطه جنسی قطع می شود و یا به دفعات کم می رسد. یعنی شوهر فکر می کند به خوبی ارتباط زناشویی را بلد است، اما در حقیقت نمی داند چگونه می تواند همسر خود را ارضاء کند و حاضر نیست این موضوع را بپذیرد که هنوز شیوه هایی وجود دارد که آنها را فرانگرفته است. در این موارد به محض اینکه آموزش های لازم به زن و شوهرها داده می شود، به راحتی رابطه زناشویی آنها گرم می شود و وضعیت آنها به روال طبیعی برمی گردد.

گاهی به دلیل اینکه دفعات رابطه زناشویی با فاصله طولانی رخ می دهد زن از رابطه زناشویی بهره لازم را نمی برد و باعث ایجاد مشکل می شود، تداوم این امر سبب می شود در طولانی مدت رابطه زناشویی سرد شود.

به همین جهت توصیه می شود که حتما دفعات رابطه زناشویی نزدیک به هم باشد. برای مثال اگر زن و شوهری ماهی یک بار رابطه زناشویی دارند و در نتیجه شوهر سریعا به ارگاسم می رسد، حتما باید دفعات این رابطه کوتاه تر شود تا زن هم رضایت پیدا کند. این روال مانند یک سیکل معیوب است

؛ یعنی وقتی زنی به دلیل انزال سریع همسرش از رابطه زناشویی با او ممانعت کند، برای دفعه بعد انزال سریع تر اتفاق می افتد، باز هم دافعه بیشتر و بیشتر می شود و مانند یک سیکل معیوب عمل می کند که همسر من نمی تواند من را ارضاء کند. به همین دلیل باید زن و شوهر در رابطه زناشویی به جای ایجاد اضطراب، به همدیگر کمک کنند تا در دفعات بعدی رابطه مطلوب و رضایتمندی را داشته باشند، با دادن روحیه به یکدیگر و احساس رضایت، تلاش کنند تا رابطه زناشویی را در فواصل خیلی نزدیک و در حوزه درستی از رابطه قرار دهند.

پس زوج های جوان تازه ازدواج کرده توجه داشته باشند باید سهم هر یک از آنها در رابطه زناشویی مشخص شود و با حفظ رابطه صحیح زناشویی از نظر شرایط روانی، احساسات و عواطف، بستر مناسبی برای حفظ زندگی فراهم شود و پس از سالها زندگی با وجود فرزندان، رابطه آنها منجر به طلاق و جدایی نشود. آیا مواردی وجود دارد که آقایان در خواست جدایی داشته باشند؟

بله. بخصوص آقایانی که معتقدند زندگی باید از همه لحاظ گرم باشد. گاهی اوقات زن و شوهرها فکر می کنند که زن و شوهر بودن یعنی هم خانه بودن، در حالی که اساسا این نگاه نادرست است.

به طور مثال، زن و شوهری مراجعه کردند که پسر 21 ساله و دختر 19 ساله داشتند و 5 سال اخیر از هم جدا می خوابیدند. قطعا رابطه روزانه این زوج نیز تخریب خواهد شد. این زوج بعد از سالیان سال زندگی به این نتیجه رسیده بودند که از هم جدا شوند. همیشه رابطه عاطفی از بستر شب تغذیه می شود. اگر بستر شب تعطیل است، رابطه عاطفی روز هم تعطیل می شود و هیچ رابطه عاطفی برای زن و شوهری که فقط نقش دو هم خانه را بازی می کنند وجود ندارد.

در موردی که اشاره کردم شوهر اظهار می داشت که به دلیل رفتارهای پرخاشگرانه همسرم در طول روز به او تمایلی ندارم. همسر وی نیز دلیل این رفتار را ارتباط پنهانی شوهر بیرون از منزل می پنداشت. اما بعد از بررسی مشخص شد که حقیقتا شوهر به دلیل رفتارهای پرخاشگرانه همسر تمایل غریزی اش تحت الشعاع قرار گرفته و تمایلش را نسبت به همسر از دست داده است.

آیا درست است بگوییم روابط پرخاشگرانه و نوع رفتارهای زوجین با یکدیگر و روابط زناشویی می توانند علت و معلول یکدیگر باشند؛ یعنی رابطه زناشویی هنگام شب می تواند مقداری از مشکلات روزانه را حل کند و یا با احساس و علاقه طرفین به تعادل برسد و همچنین رفتار و علاقه در طول روز می تواند روی تمایلات رابطه زناشویی هنگام شب تاثیرگذار باشد؟

قطعا همینطور است. در رابطه متقابل، بستر شب را روز تدارک می بینید. هنگامیکه روز رفتار انسانی و مناسبی داریم، شب نیز تمایل داریم با همان نگاه ارزشمند در کنار هم باشیم. به طور کلی در رابطه مستمر مثل رابطه زن و شوهری قطعا باید به خاطر داشته باشیم که رفتار روز ما تعیین کننده رابطه شب ماشت و از طرفی رابطه گرم شب و رضایتمندی زناشویی، کمک کننده و تقویت کننده رابطه عاطفی روز است. زن و شوهری که رابطه زناشویی گرمی دارند در طول روز هم رابطه عاطفی بسیار خوبی دارند و مشکلات روز را به راحتی حل می کنند. و از طرفی در روز زن و شوهری که مناسب شان و منزلت هم رفتار می کنند در شب نیز یک رابطه همراه با اشتیاق و میل دارند.

راه حل و راهکار پیشنهادی شما برای حل این مشکل در اولین قدم چیست؟

در اولین قدم باید آموزش های لازم در حوزه مشکلات زوجین را به آنها داد. یعنی اگر رفتار جنسی مناسب را بلد نسیتند به آنها آموزش داد و یا اگر در حوزه بهداشت فردی مشکل دارند آن را برطرف کرد؛ یعنی مقدمات اولیه یک رابطه زناشویی را به آنها آموزش دهیم.

از نظر شما قدم اول حل مشکل رابطه زناشویی است یا حل دیگر مشکلات؟ برای مثال در موردی که شما مطرح کردید خانم رفتار پرخاشگر دارد و این موضوع روی رابط زناشویی سایه می اندازد و تمایل هر دو طرف را از بین میبرد، آیا آن رفتار باید ریشه یابی شود؟

در مواردی خاص مانند موردی که مثال زده شده خانم مبتلا به بیماری "نوسان خلق" بود و به این دلیل بسیار تحریک پذیر، عصبی و پرخاشگر بود. با مطالعه بالینی مشخص شد مادر، خواهر و اعضای خانواده همه اینگونه هستند و با بررسی ژنیتیک مشخص شد که خانواده او دارای بیماری نوسان خلق هستند. لذا این بیماری باید درمان شود که فرد با یک آستانه تحمل نرمال و طبیعی بتواند در روابط بین فردی درست عمل کند.

برای این مورد خاص ابتدا مراجعه به روانپزشک و مصرف دارو در نظر گرفته شد و به طور موازی با درمان بیماری، رابطه عاطفی تخریب شده که تحت تاثیر بیماری قرار گرفته بود، با بالا بردن سطح بینش همسر ترمیم شد.

خیلی اوقات به دلیل عدم آگاهی و عدم پذیرش بیماری اعصاب و روان و به دلیل اینکه بیماری برای مردم شناخته شده نیست و همسران فکر نمی کنند که بیماری روانی سبب بروز رفتارهای ناهنجار می شود، در صورت تجویز دارو حالت تدافعی می گیرند.

بیماری نوسان خلق به دلیل تغییرات ماده ای در مغز به نام لیتیوم صورت می گیرد و کافی است فرد با مصرف این ماده به مرحله تثبیت خلق برسد یا بیماری های دیگری همچون افسردگی به راحتی با دارو درمان می شود. بیماری نوسان خلق می تواند فرد را به شخصی تبدیل کند که آستانه تحمل پایینی دارد و از برقراری رابطه زناشویی پرهیز کند.

بنابراین گاهی بیماری های رفتاری، سالیان سال رابطه زن و شوهری را به خطر می اندازد و همسران جرات مواجه شدن با بیماری را ندارند و این در حالیست که بیمار در حال تخریب زندگی خود، همسر و فرزندانش است.

ضمن درمان بیماری به طور موازی، رابطه عاطفی تخریب شده ناشی از بیماری را می توان ترمیم کرد. پس از اینکه رابطه عاطفی احیا شده همسران می توانند به رابطه جنسی مناسب دست پیدا کنند و اگر همسران آموزش های مناسبی جهت برقراری رابطه جنسی ندیده اند آموزش های لازم را بسته به خلاهایی که هر دو نفر دارند به آنانا می دهیم تا بتوانند یک رابطه زناشویی خوب داشته باشند.

منبع : هفته نامه سلامت 

 

نویسنده : الهه رضائیان


زمان انتشار: چهارشنبه 07 اسفند 1392 (10 سال قبل)
تعداد بازدید: ۷۴۷۱